Chanaz en L'Abbey Hautecombe

17 juni 2015 - Artemare, Frankrijk

Twee wisselvallige dagen met het weer. Maar die toch ook weer nuttig besteed. Caravan van binnen gepoetst, alles wat opgeruimd en de wasmachine laten draaien. Vandaag weer stralend weer en in de auto gestapt. Dit keer naar Chanaz en L'Abbey de Hautecombe. Chanaz wordt het Venetië van Frankrijk genoemd maar dat is een beetje teveel van het goede. Dit is maar één straat maar wel heel leuk. Ook kleine straatjes achteraf waar de huizen tegen de berg zijn aangebouwd. Van hieruit kun je ook rondvaarten maken over het Lac du Bourget. Dit hebben we niet gedaan want de volgende afvaart was pas om 14.45. Vanaf Chanaz zijn we naar de L'Abbey du Hautecombe gegaan. Deze ligt ook aan het Lac du Bourget en is gesticht in 1125 door Amadeus II van Savoye (  ik ken hem niet) Vanaf 1922 werd de abdij bewoond door benedictijnen. Zij vertrokken 1992, vanwege drukte van de vele bezoekers en toeristen. Sindsdien is een gemeenschap van de oecumenische Communauté du Chemin Neuf er gevestigd. De laatste koning van Italië Umberto II en zijn vrouw Marie José van België liggen hier begraven. Ik had op de camping een folder gehaald dat je de Abbey kon bezichtigen maar we kwamen een medewerkster tegen die vertelde dat dat niet kon maar dat we om 12.00 wel de kerkdienst bij konden wonen. Nu was dat een beetje teveel van het goede op woensdag. Verder vertelde ze dat je een stuk naar beneden kon lopen en vanaf het Lac kon je dan een foto maken. Dat hebben we dus maar gedaan. Toen zijn we terug gereden naar de camping. Weer een streep door een bezichtiging. Nu nog naar Seyssel en Belley en dan is het lijstje vol. Het schiet dan ook op naar ons einde hier op Artemare. Op 1 juli gaan we hier vertrekken. Op naar de Alpen.