Dinsdag 13 mei ⛅️ 16 gr.

13 mei 2014 - Cognac-la-Forêt, Frankrijk

Zondag aangekomen op camping Des Alouettes in Cognac la Forêt. Vandaag naar Oradour-sur-Glane geweest. Dit ligt 20 km. ten noordwesten van Limoges. Op 10 juni 1944 zijn hier 642 inwoners vermoord door de Waffen SS. Na de oorlog werd het dorp herbouwd nabij de ruïnes.

De aanleiding voor dit drama was de dood van twee Duitse officieren. Zij waren op 8 juni 1944 omgekomen in een vuurgevecht met een gewapende groep Fransen. Één van de Duitse slachtoffers was Helmuth Kämpfe. Zijn persoonlijke vriend was Majoor Diekman en die wilde wraak. Oradour-sur-Glane lag niet ver van de plaatst waar het vuurgevecht had plaatsgevonden. Diekman besloot het dorp te omsingelen en af te grendelen. Aan de bewoners werd verteld dat het om een routine controle ging. Niemand vermoedde wat er stond te gebeuren en wachten rustig af. Die kwam na een uur wachten. Alle bewoners stonden op het marktplein en werden uit elkaar gehaald. Mannen werden van vrouwen en kinderen gescheiden. Vrouwen en kinderen gingen naar de kerk. De mannen verdwenen in de schuren. Zodra de mannen in de schuren waren werd het vuur geopend door soldaten. Vervolgens staken de Waffen SS'ers de schuren in brand. Slechts enkele mannen lukte het om aan deze hel te ontsnappen. Ook de kerk waar de vrouwen en kinderen zaten werd onder vuur genomen en in brand gestoken. Het oudste slachtoffer was 90 jaar het jongste slechts 8 dagen.

Twee jaar geleden heb ik het boek: Het meisje uit Oradour gelezen. Iemand die zich voor geschiedenis interesseert en van lezen houd moet echt dit boek gaan lezen.

Ik heb het dorp bezocht en je loopt er ademloos door heen. Dat iemand dat op zijn geweten heeft, wat voor iemand ben je dan. Je word er stil van. In het hele dorp liepen mensen en er heerste gewoon stilte. Je weet niet wat je ziet, het heeft veel indruk gemaakt.

1. Ria roozendaal:
    14 mei 2014
    Ik ga het boek zeker lezen ,wat indrukwekkend en net wat je zegt hoe kunnen mensen dit doen .en ik kan mij heel goed voor stellen dat het heel veel indruk op je hebt gemaakt .groetjes uit een regenachtig en fris Harlingen .